Tips om man inte äger Photoshop

Ja eftersom det var jag som la till denna kategori (Tips & Trix) så får jag väl allt ta att inviga den. Hur då?
- Jo jag tänkte faktiskt tipsa om vart man ladda ner gratis redigeringsprogram och vart man kan redigera sina bilder u t a n Photoshop. (Det är ju trots allt ganska dyrt att äga ps.)

1. Picnick är ett internetbaserat (alltså inget du laddar hem) redigeringsprogram. Kan man kalla det så egentligen?
Det kostar inget att lägga upp en bild och göra om den och den har det mest grundläggande sakerna och även endel lite "roligheter" kan man fixa och trixa med. Väldigt basic.

Lite exempel på vad man kan göra (klicka för större):


Dessa tips som kommer nu är redigeringsprogram man måste ladda ner (det är gratis och behövs ingen registrering) och jag kan inte alls lova att man inte lyckas ladda ner något virus. Detta görs helt på egen risk!

2. Photoscape är ett program jag använder väldigt ofta (trotts att jag har ps, det kan vara väldigt krångligt att öppna ps ibland av olika anledningar och då funkar Photoscape bra när man bara ska göra något väldigt lätt). Du kan ändra det mest basic som man kan tänka sig behöva ändra, man har en "bildsida" där man sätter ihop flera bilder och en sida där man kan göra bilder till gif-bilder (rörliga bilder) och lite annat.

Klicka för större

3. Paint.NET är något jag använde mycket förr. Den enda förklaringen som behövs säga där är att det är som ett väldigt förenklat Photoshop.



4.
Gimp är också en väldigt förenklad verision av PS, dock kan det vara en aning svårare än Paint.NET. Men både Paint.NET och Gimp kan räcka till (beror ju helt klart på vad man ska göra), men det är ju helt klart inte alls lika mycket som PS. Men man jobbar i lager som i PS i båda fallen.


Jag har faktiskt alla program på datorn så jag vet ju lite hur de är (så är det något speciellt nu undrar över är det bara att fråga), dock var det ett tag sedan jag sist använde de flesta av dem så jag kanske inte kommer ihåg allt. Men måste säga att ifall man är ute efter grundredigering, aldrig använt PS och/eller vill ha lite lättare saker att syssla med så rekomenderar jag verkligen dessa (lättast är Photoscape och svårast är Gimp)!

Lycka till!
/Lina

Följ våran blogg med bloglovin

Kommentarer
Postat av: Anonym

sv: näpp det är inte jag, eller någon annan :) Det är nämligen bara en pensel i photoshop :D

2009-12-22 @ 23:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0